De Magie van Ondernemen

 

In mijn betekenis van ondernemen is de waarderuil tussen de ondernemer en de klant een magisch moment, dat ene moment is waar het volgens mij werkelijk om gaat.

Dat moment vindt niet plaats in het salesgesprek, niet bij de ondertekening van een contract of bij de levering van je product. Dat moment vindt al plaats bij de werkelijke inspiratie van de ondernemer: je weet precies wat je voor wie wilt maken. Dat is geen kwestie van bedrijfsplannen, business canvassing of Sinek-sessies, het is een moment van pure inspiratie, waar je vol van bent, energie in voelt en onrustig van wordt. Eigenlijk leiden alle andere dingen alleen maar af van dat oorspronkelijke moment, dat gevoel waar het mee begonnen is.

Het maakt ook niet uit of je zelfstandig bent, baas of medewerker. Of je zelf iets helemaal alleen produceert of dat juist met anderen doet, in delen. Iedereen is ondernemer, als je er op mijn manier naar kijkt. Ook als je een deel van een product voortbrengt, kun je dat doen in overgave in zo’n magisch moment: je hebt er immers een keer voor gekozen deze taak op je te nemen. Dat was jóuw magische moment.

Hoe dichter je bij dat magische moment weet te blijven, hoe beter het is. Voor jou, voor je klant, voor je product en dus voor de ruil. Er zijn drie verbonden aspecten in ondernemen, die helpen om het magische moment van inspiratie tot realisatie te brengen: eigenaarschap, engagement, effort.

Magie van Ondernemen

Eigenaarschap

Het aannemen van het magische moment brengt een vraag om eigenaarschap met zich mee. Vanaf nu is deze inspiratie, dit idee, je toekomstig product in jouw handen. Jij bent de enige die weet hoe jouw toekomstige klant, conform jouw idee, volledig tot zijn recht gaat komen. Dat eigenaarschap voor het hele proces van voortbrenging vraagt van jou dat je alles doet wat in je vermogen ligt om ervoor te zorgen dat het bewaarheid wordt, dat je eindproduct volledig recht doet aan jouw moment van inspiratie.

In de praktijk betekent dit dat je veel opzij moet zetten, door ruiten en roeien moet gaan, procedures en eerdere afspraken moet aanpassen (of laten voor wat ze zijn) om dit waar te maken. In een eerder project waar ik een nieuwe functie in een overheidsorganisatie moest vormgeven, sprak ik met de beoogd functionaris af dat we alle zaken op zijn manier zouden doen, vanuit zijn inspiratie, ongeacht de geldende procedures of mores. Mocht blijken dat de ‘oude manier’ toch beter werkte, dan zouden we onze werkwijze alsnog aanpassen. Hij kon hiermee volledig eigenaarschap nemen over zijn nieuwe rol. Ik schreef daar eerder al deze blog over.

Engagement

Omdat ondernemen over waarderuil gaat, is er per definitie sprake van een relatie. De meest ‘heilige’ relatie is die met de klant, dat vraagt om engagement. Iedereen die werkt aan de realisatie van het product, dient volledig betrokken te zijn op de klant.

Waar eigenaarschap een uitgaande energie is, is engagement een inkomende energie. Immers, eigenaarschap beweegt de ondernemer van inspiratie naar realisatie, engagement haalt de klant in het voortbrengingsproces. Ze vallen samen in ieder moment, versterken elkaar daardoor en hebben een stuwend effect op het eindresultaat.

In een project heb ik wel eens aan de projectleden gevraagd of zij een beeld hadden bij de klant. Zij werden enthousiast bij die gedachte en stelde voor een klantenpanel in te richten, waar ze op gezette tijden input en feedback op hun werk aan zouden kunnen vragen. Zo’n institutionalisering was niet wat ik bedoelde, in mijn optiek zou ons dat verder wegbrengen van de inspiratie in het project. Ik vroeg ze naar een gezicht, namen. Ik ging zelfs zover dat ik ze vroeg een foto van hun klant naast hun PC te zetten.

Ik deed dat natuurlijk niet om de foto, maar om het gevoel van doorlopend engagement. Betrokkenheid vindt niet plaats in een geplande sessie, maar hoort altijd in je werk aanwezig te zijn. Het eerste is bureaucratie, het tweede ‘Begeisterung’. Bij ondernemen hoort het laatste.

Effort

Zonder effort gebeurt er niets. Pas als je jouw talent volledig inzet, begint er iets te stromen. Zoals iedere rivier heeft ook deze stroom een bedding nodig, om de energie die nodig is om tot een juist resultaat te komen te leiden en gebundeld te houden. Dat vraagt aandacht op een hoop aspecten, die iedereen wel kent: het organiseren van processen, het plannen van werk, etc.

Als je werkelijk eigenaarschap aanneemt en betrokkenheid bij je klant voelt, zul je merken dat je aandacht voor details toeneemt: je wilt immers niets meer aan het toeval overlaten. Staan er genoeg kopjes voor koffie bij een vergadering? Weet je überhaupt al wat iedereen wil drinken? Werkt de beamer? Zijn de werkplekken in orde? Hoe zit het met de beloning (natuurlijk niet alleen in geld)?

Tot besluit

We kennen allemaal dat magische gevoel dat je echt iets voor iemand kunt betekenen, dat je iets kunt gaan doen dat alleen jíj daadwerkelijk waar kunt maken. Dat is een heilig moment en vraagt om een perfect resultaat, zoals alleen jij dat kunt beschrijven en realiseren. Waarom zou je met minder genoegen nemen? Of zoals de middeleeuwse Perzische mysticus en dichter Rumi al eens opschreef:

Wees een schepsel, wordt een schepper.

Wacht nooit bij een grens.

Waarom, in deze keuken volgestouwd

met vers voedsel, tevreden zijn met

een kopje lauw water?

 

 

Het bericht De Magie van Ondernemen verscheen eerst op Pulsar Partners.

Reageer op dit artikel