Hoe word je een lifehacker?
Op 17 april jl. woonde ik samen met een aantal collega’s van Ordina de Lifehacking Academy in Amsterdam bij. Dit evenement is een dag vol workshops, unconferences en een netwerkborrel. Allemaal erg inspirerend vormgegeven door onder meer de mensen achter de blog Lifehacking.nl, die ook gekoppeld is aan nu.nl.
Lifehacking volgens…. from Daniel van den Berg on Vimeo
Op deze derde editie van het evenement was, de onder lifehackers bekende, Gina Trapani de belangrijkste spreekster. Zij is webontwikkelaar, schrijft technische artikelen en geeft workshops en lezingen over lifehacking. Gina heeft twee boeken geschreven gebaseerd op de artikelen van het door haar opgerichte Lifehacker.com (één van de meest bezochte weblogs ter wereld met vijftien miljoen bezoekers per maand): ‘Lifehacker: 88 Tech Tricks to Turbocharge Your Day’ en ‘Upgrade Your Life: The Lifehacker Guide to Working Smarter, Faster, Better’. Dit laatste boek komt in het najaar uit in het Nederlands, bij uitgeverij Bruna.
Gina Trapani from Daniel van den Berg on Vimeo
Ik besloot deze dag te onderzoeken op welke manier lifehacking een plek zou kunnen krijgen in mijn wereldje van digitaal werken bij de overheid. Binnen onze marktgroep Digitaal Werken van Ordina Public Management Consulting hebben wij een visie en model ontwikkeld voor digitaal werken in de publieke sector, waarbij waardecreatie voor de organisatie door digitaal werken steunt op twee pijlers: aan de ene kant de digitalisering van processen, wat zich kenmerkt door thema’s als proces-, workflow- en documentmanagement, kostenbeheersing, efficiency, terwijl de andere pijler zich richt op het ondersteunen van professionals, met als thema’s (persoonlijk) kennismanagement en toepassing van technologie, zoals contentmanagement en webtechnologie (wiki’s, tagging, etc.). Beide pijlers zijn sterk intern gefocust, maar in de interactie met burgers, klanten en ketenpartners vinden de toepassingen hun business case.
Het uitdagende van lifehacking is voor mij dat dit een perspectief biedt op het organiseren van de tweede pijler, gericht op kennismanagement binnen de publieke sector. Lifehacking biedt hulp bij het beter zoeken, selecteren, creëren en verspreiden van kennis, zodat het leven van professionals (ik schreef over Professional 2.0 een artikel in IK Magazine, p. 8) in de publieke sector boeiender kan worden. Natuurlijk lees ik ook op blogs zoals Ambtenaar 2.0 dat op dat vlak van alles gebeurt, maar de meeste van onze projecten hebben toch (nog) betrekking op digitalisering van procesondersteuning (workflow- & documentmanagement), gericht op kostenbesparing.
Op 17 juni is de Lifehacking Academy in Groningen, er wordt gefluisterd dat daar het eerste Nederlandse Lifehacking boek zal worden gepresenteerd…
Ha die Bart,
volgens mij was het 17 april, maar dat mag de pret niet drukken. Je beschrijft ontwikkelingen binnen de publieke sector met vooral de drijfveer om kosten te besparen. Heb je op Lifehacking Academy Amsterdam nog concrete voorbeelden gezien om vanuit een andere drijfveer te gaan lifehacken? (vb meer kennis van buiten een organisatie in, meer contact met burgers, etc.)
Ha Filips,
Datum gecorrigeerd… kwestie van verkeerde agendahack 😀
Ik heb zeker nieuwe info gekregen en voorbeelden gezien over andere drijfveren. Die heb ik onder meer verwoord in mijn artikel over Professional 2.0. Kort gezegd gaat dat over intrinsieke motivatie van een professional. Voor organisaties zou de nadruk moet liggen op het investeren in kennisontwikkeling van medewerkers om (relatief goedkoop) de innovatieve slagkracht te vergroten, zowel naar de omgeving als naar interne processen.